Ar pusantro šimtmečio gali pakeisti žmonių mąstymą? Ar pusantro šimtmečio pakanka suprasti ir pripažinti savo pačių klaidas?
Beveik 30 tūkst. (15 proc.) Vilniaus rajono gyventojų yra valstybės priešai? Kodėl dalis valstybės vadovų nesuvokia mūsų valstybės esmės ir toliau eina keliu, 1919-aisiais vedusiu prie bene kvailiausio Lietuvos valstybės karo? Prieš ką kovoja tokie piliečiai? Prieš savo kaimyną, kalbantį lenkiškai? Prieš savo kaimyną, kurio Horodlėje gautas herbas nemylimas vien todėl, kad perimtas iš sau lygaus lenko?
Kuo sergame? Ko bijome? Aš galiu suprasti, kad XIX amžiaus pabaigoje nepamatuotas iš kaimo kilusio „elito“ šovinizmas buvo tiesiog iš siauro kaimietiško pasaulio supratimo. Tačiau kodėl ir kaip plačiau nesugebama žiūrėti XXI amžiuje, nuo kudirkų ir basanavičių darbymečių prabėgus beveik 150 metų?
Lenkai, baltarusiai, žydai, karaimai – Lietuvos valstybės dalis
Kuo skiriasi Ulevičius, Улевич, Ulewicz, Ulewiczius ar net GD Ulewicz? Ultrapatriotams, matyt, lietuvis galėtų būti tik pirmasis. Tuo tarpu realybėje Ulevičius – tai 1980-ieji, Улевич – tai 1886-ieji, Ulewicz – tai 1832-ieji, Ulewiczius – tai 1771-ieji.
Ar verta ginčytis, kuris iš jų yra tikras lietuvis? Ar pokario partizanų maitinimas jau būtų pakankama atsvara tarybinių ar hitlerinių rinkliavų mokėjimui? Ar prisijungimas prie Emilia Plater (daugeliui girdėta sulietuvinta versija – Emilija Pliaterytė) būrio Dusetose būtų pakankama „cenzas“ lietuviškumui įrodyti? O gal reikia patekti generosus dominus dokumentus, kurių iš papročiais gyvenančių laisvų lietuvių pareikalavo Maskvos caro sraigteliai XIX amžiaus pradžioje?
Lietuvai lemtingais 1795-aisiais kiekvienas iš šiandien gyvųjų turėjo ne mažiau 64 protėvių (t.y. bent 6 kartos protėviai), tarp kurių ne tik garantuoti lenkai, gudai, bet, tikėtina, ir latviai, rusai, gal net švedų ar žydų palikuonys.
Tad iš kur tas paikas noras „išvalyti“ tautą? Kas per kvailas nesusivokimas istorijoje, net ne šalies, o savo paties, savo šeimos, savo giminės? Ar mes taip nemylim savo protėvių, kad pasiruošę juos pasmerkti dėl lenkiškos ar lotyniškos abėcėlės, o dar dažniau – dėl lietuviškai nemokančio ar negalinčio rašyti Romos katalikų bažnyčios tarno?
Dar viena laikraščių skaitymo pamoka
Diskusija „kas į ką integruosis“ man sukelia tik eilinį apgailestavimą, jog lietuviai nesugeba analizuoti žiniasklaidoje platinamos informacijos. Juo labiau – tokiame dienraštyje, kuris pasižymi ultranacionalistiniais pareiškimais ir ne kartą buvo ujamas už tautinės neapykantos kurstymą.
Tą geriausiai iliustruoja paties Valdemaro Tomaševskio konstatavimas, jog garsusis Olavos Strikulienės straipsnis surašytas šališkai, o kai kurie pasisakymai ištraukti iš konteksto ir nepilnai cituojami. Realią politiko poziciją atskleidžia ir papildo jo atsakymai alfa.lt portalui. Tačiau niekas neįpratęs kritiškai vertinti informacijos, kitos žiniasklaidos priemonės neatsakingai platina nepatikrintus suradikalintus pareiškimus ir jų pagrindu kursto nesantaikos židinį.
Kvailai paprastas nekritiškas informacijos vertinimas tampa tiesmuku nesusikalbėjimu. Į diskusiją įsijungia tokie savo sričių ekspertai kaip Zigmas Zinkevičius ir vienos pusės minčių iškraipymus atmušinėja savo ilgamečių darbų rezultatais. Ugnis liepsnoja, važinėja parlamentų nariai ir TV kameros filmuoja visus, norinčius pasididinti reitingus šovinistiškai nusiteikusių piliečių sąskaita.
Ar negras ar arabas šalia lenko ir gudo?
Aukščiau išdėstytos mintys visgi negali būti ekstrapoliuojamos šiandien ES populiaria „visų lygių meilės“ kryptimi. Tradicinės vertybės remiasi tautos ir šalies istorija, patirtimi. O ji tiesiogiai susijusi su mums artimomis etninėmis grupėmis – baltarusiais, lenkais, žydais, latviais, prūsais, ukrainiečiais, karaimais, net keliais kėdainių škotais.
Lietuvos patirtyje nėra ir nebūta gryno arabo ar negro. Tai atskiri egzotiniai atvejai, kuriuos kultūros savastimi galima bus pripažinti tik ne vienai kartais pasikeitus.
Sprendimas?
Paprasta kaip 2×2 tiesa ta, jog skaitykim originalius šaltinius, kritiškai vertinkim tarpininkų pateikiamą informaciją ir patys darykim išvadas. Ši istorija – net ne raudonoji silkė, tai tiesiog informacinis neišprusimas. Kurio rezultatas – nesusikalbėjimas su viena didžiausių valstybės etninių grupių ir jos lyderiais. Nesusikalbėjimas dėl mūsų pačių kaltės.
Esu aš tolerantiškas, bet kai nuvažiuoju savo tėviškėn, į giloką užkampį, nueinu į šimtametes kapinaite ir pamatau užrašus ant paminklų, tai suprantu, kad jei istorija būtų pakrypusi ne taip, kaip ji pakrypo, bet į tomaševskių pusę, tai nebūtų Ulevičių, būtų Ulewicz.
Net patys lenkai iš Panemenčinės, norintys vaikus auklėti lietuviškai – lietuvių kalba, lietuviški vardai ir pan. lietuviškko ugdyklose pasakoja, kad jei savo vaikų neleidžia į lenkiškas mokyklas ar darželius – negauna darbo. Tikiu, nes girdėjau pasakojant iš žonių, kuriais aš tikiu.
Aš už tai, kad tauta (lenkų, lietuvių, rusų, žydų) išlaikytų savo identitetą, bet tik ne per prievartą. Aš prieš tomaševskinę integraciją kaip ir prieš prievartinius mokslus lietuvių kalba.
Jurki, nesu naivus, kvailių užtektinai abiejose pusėse. Man artimiausia ir protingiausia girdėta pozicija – tai Dariaus Kuolio komentaras 2011.04.07 “Žinių radijo” laidoje “Dienos klausimas” – http://ziniur.lt/archyvas/2011/11/dienos-klausimas/13220/kaip-rasti-sutarima-su-lietuvos-lenkais
nesuprasi tu ulevič-iau ,nes esi iš kaimo 🙂 ir nuo vaikystės su vilnijos gudais ir poliakais nesikumščiavai vien dėl to, kad esi lietuvis:) užuot tauzyjes demagogijas nuvyktum į Giedraičius ir pagerbtum kovotojus už Lietuvą, o tai jau senai būtum vien ulevič:)
beje, ar drįstum kokias tai 1919 metais imti šautuvą į rankas?
geros mintys. ačiū!
tiesa, paskutinė pastraipėlė…
“Ši istorija – net ne raudonoji silkė, tai tiesiog informacinis neišprusimas. Kurio rezultatas – nesusikalbėjimas su viena didžiausių valstybės etninių grupių ir jos lyderiais. Nesusikalbėjimas dėl mūsų pačių kaltės”
visiškai taip – tai informacinis neišprusimas. Bet su kita mintimi, kad nesusikalbėjimas yra dėl mūsų pačių kaltės, nenorėčiau iki galo sutikti. Štai kodėl. Norint kalbėti tereikia liežuvio. Tačiau norint susikalbėti, būtina, kad abi pusės ne tik kalbėtų, bet ir klausyti.
Tad ar bent viena pusė bando kalbėti? Ne.
o išgirsti kitą pusę? irgi ne.
Tad, kaip čia galima, ką nors kaltinti?
Citata: “lietuviškai nemokančio ar negalinčio rašyti Romos katalikų bažnyčios tarno”. Esu matęs metrikų, tad galiu pasakyti, kad taip nebuvo teismukiškai. Tai lietuviškos istoriografijos suformuota nuomonė – girdi kunigai pavardes lenkino. Tai va, valstiečių pavardės nebuvo lenkinamos, o rašomos pagal to metu lietuvišką gramatiką: Waitkus, Szepkus ir t.t. Jūsų pavardė yra bajoriška, kaip matote netgi Abiejų Tautų Respublikos užrašyta lietuviškai, tačiau daugumoje atvejų bajorai rašydavo lenkiškai, pvz., kaip kad rašėte Ulewicz. Mūsų istorikai fantazuoja, girdi tai lenkinimas, bet tai nesąmonė, nes bajorai buvo absoliučiai laisvi ir savo pavardės užrašymą patys pasirinkdavo. Kunigui už tokius šposus, galėjo liūdnai baigtis.
Liutaurai,ar rasydamas nepagalvojai ,kodel is visu tavo paminetu tautu tokia ryski konfrontacija tik su lenkais?Nei apie totorius nei apie karaimus nors uzmusk nesu girdejes nieko neigiamo,is ju apie lietuvius taip pat.Esu kiles is ten kur gyvena nemazai latviu,yra ju baznyciu,beje protestantisku,niekad nebuvo net klausimas iskiles ,kad ”braliams” reiketu latvisku rasmenu,rasyti iskabas latviskai,juos cia kazkas skriaudzia ar pan.
Ir kodel ta visa sumaistis prasidejo dabar?Manyciau Lenkijai reikia pagaliau suprasti,kad ”tuteisiai”yra LT pilieciai ir tik LT .Dabar is Lenkijos puses tiesiog eina slavisku mesianizmu ir 18a. mastymu gristas mastymas,kuris kaip katalizatorius veikia tokius kvislingus kaip Tomasevskis.
Lenkija igyja vis daugiau galios ES,bet Vakaruose dar per maza raumenu,o Rytuose-Baltarusijos nepakibinsi,Ukraina irgi gali greitai pasiusti toli,kas lieka?Mes..LT daug kas budriai seka,bet kokius RU IMPERIALIZMO IR NEOKOLONIALIZMO krustelejimus,o man rodosi,kad tai ka dabar daro Lenkija yra labai panasu,nes buko uzsispyrimo,nenoro klausytis ne ka maziau nei pas musu nacionalistus.Be to nereiketu uzmirsti,kad abiejuose salyse 20a. pirmoje puseje buvo tvirtai suformuoti gana neigiami stereotipai apie lietuvius ir lenkus ir panasu ,kad jie tikrai galvose labai isitvirtine net siandien.
Todel mezgant dialoga reiketu ne remtis bendra 16-18a. valstybe(kuri daugumos lietuviu laikoma visiska nesekme)o atvirai issikalbeti apie 19-20a.skaudulius.Issikalbeti be jokiu nutylejimu ir uztusavimu,aisku bus daug triuksmo ,bet tik isbegus visiems puliams zaizda ima gyti.
P.S. Varsuva turetu susiprasti,o jei ne jai turetu buti aiskiai pasakyta,kad Vilnijos problemos turi buti sprendziamos Vilniuje,o ne begant skustis i Lenkija,ir issiaikint su ”lenko kortomis”.
Arvydas Damijonaitis
1.Okupantus rusus ir okupantus lenkus vienija politika ignoruoti tarptautinę teisę,įzuoliuti Lietuvą tarptautinių arbitražų erdvėje;2.Okupantai visuomet turi savo parankinius provokatorius,kurie okupacinius padarinius primeta Lietuvos pusei.Tomaševskiai yra tokių provokatorių pavyzdžiai;3.Dėl sostinės Vilniaus lenkiškos okupacijos,dėl akivaizdžių genocidinių nusikaltimų požymių Lietuvos pusė gali kreiptis į tarptautinį arbitražą dėl lenkiškos okupacijos padarinių .Lygiavos principas yra neadekvatus,nes lietuviai neokupavo Varšuvos,nenaikino lenkų;4.Rusija niekšiškai išnaudoja Vilniaus lenkišką okupaciją,kaip priemonę “SKALDYK IR VALDYK”,stato atomines elektrines Lietuvos pasienyje;5.Lietuva ir Lenkija galėtų vieningai pareikšti savo VETO atominiams Rusijos-Baltarusijos žaidimams; 6.Lietuviai,čečėnų pavyzdžiu ,gali tapti “teroristais”,nes ir Rusija ir Lenkija(Vilniaus krašto okupacijos padarinių įtvirtinimas,kišimasis į Lietuvos vidaus reikalus) brutaliai pažeidžia lietuvių teisę GYVENTI ;
Sakykit, vyrai, tiesą – juk lietuvės ir lenkės gražiausios moterys pasaulyje 🙂
Vargšai tolerasstai,
Nieko nebus, vis tiek jumi chana.
Net ir gražiausiu rūbu įvilktas šūdas smirdž.
O kiaulę įleidus į altorių rezultatas visą laik tas pats, bo kiaulė ir lieka kiaule
INFORMACIJA:J.Pilsudskis – niekingiausias lietuvių kilmės lenkų politikas. Kokiu teisiniu pagrindu Jaltos konferencija atidavė
paranoikui J.Stalinui visą Rytų Europą? Kokiu teisiniu pagrindu
Prūsijos gyventojai,apie 1,5 milijono senių,vaikų 1944 m buvo
masiškai išžudyti?Tai yra karo nusikaltimai,neturintys senaties
termino.Taip ir Vilniaus okupacija,buvo J. Pilsudskio suderinta su
Vokietija,mainais už Dancigo koridorių. Lenkija teisiog buvo
“įspirta” į Lietuvą.J.Pilsudskis buvo Vokietijos slaptai
angažuotas.J.Pilsudskio Lenkija leido vokiečiams realizuoti Dancigo
koridoriaus idėją ,todėl J.Pilsudskis yra vienas iš niekingiausių
Europos politikų,klastingai okupavęs Rytų Lietuvą,mainais atidavęs
vokiečiams Lenkijos pajūrio sritis. Arvydas Damijonaitis
INFORMACIJA:Gineso rekordas: Visame pasaulyje yra kelios valstybės išlaikomos lenkiškos mokyklos, o Lietuvoje yra apie 100 lenkiškų mokyklų,kuriose lietuvių kilmės tuteišai mokomi lenkiškai.Valstybės išlaikomos lenkiškos ir rusiškos mokyklos yra lenkiškos ir rusiškos okupacijos padariniai,kraupus paveldas mažai Lietuvai.Lenkija ir Rusija-valstybės turinčios didžiules teritorijas.Lietuvoje yra tik dvi TAUTINĖS MAŽUMOS-tai KARAIMAI ir TOTORIAI.Lenkų,rusų,žydų tautinių mažumų Lietuvoje nėra,nes yra Lenkija,Rusija,Izraelis.Lietuvo je yra lenkų,rusų,žydų bendruomenės,kurios turi pačios išlaikyti savo tautines mokyklas.Tuteišų lenkinimas yra lietuvių genofondo naikinimas,lietuvių savižudybė,o tai prieštarauja Dievo valiai..
• INFORMACIJA: LIETUVOJE NĖRA LENKŲ TAUTINĖS MAŽUMOS,YRA LIETUVOS
LENKŲ BENDRUOMENĖ IR LENKIJA. Teisiškai Lietuvoje negali būti įvardinta “lenkų tautinė mažuma”. Pagal TARPTAUTINĘ TEISĘ Lietuvoje negali būti lenkų tautinės mažumos, nes lenkai turi didžiulę teritoriją turinčią Lenkiją. Čia prasideda pusiau neraštingų politikų sukčiavimas ,provokacijos. Tomaševskiai drąsiai manipuliuoja antilietuviškais stereotipais, sušaudė lietuvišką Draučių kaimelį. Yra įrodymų, kad signataro R.Ozolo sūnų prie Vilniaus žiauriai nužudė pritvinkęs neapykanta lietuviams fanatikas pasiutlenkis… Lietuviai, lyg medžiojami tetervinai, nereaguoja į pasiutlenkių siautėjimą Rytų Lietuvoje..20 Vilniaus lenkiškos okupacijos ir 50 rusiškos okupacijos pasekmes Lietuvai bandoma įtvirtinti. Būtina uždrausti buvusių okupantų tautinius partijų pavadinimus(lenkų rinkimų akcija, rusų aljansas).Referendumas Latvijoje įrodo okupantų politiką asimiliuoti latvius.