XXI a. kasdienybės dienoraštis

Ar yra norinčių stabdyti mobiliuosius nusikaltėlius?

Eilinio sekmadienio rytmetį iš numerio +370 633 92 106 gaunu SMS žinutę: Sveikiname! Jusu numeris tapo laimingas „Ogmina“ jumsdovanoja mobiluji telefona „Nokia 9300“ bei 1000 Lt. ceki. Del prizu kreiptis siuo.nr 867296979,863373653.

Atsiverčiu 2001-aisiais Budapešte Europos Tarybos priimtą Konvenciją dėl elektroninių nusikaltimų, kurią 2004-ųjų sausį ratifikavo Seimas. Skaitau 8 straipsnį („Kompiuterinis sukčiavimas“): „Kiekviena Šalis priima tokius teisės aktus ir kitas priemones, kurių gali prireikti pagal jos vidaus teisę nustatyti baudžiamajai atsakomybei už sąmoningus ir neteisėtus veiksmus, sąlygojusius kito asmens nuosavybės praradimą: <…> b) <…> nesąžiningai arba nedorai ketinant gauti neteisėtos ekonominės naudos sau arba kitam asmeniui.“

Jeigu mobilųjį telefoną būčiau įsigijęs tik vakar, vis tiek turėčiau susirūpinti, ar save gerbianti įmonė, tokia kaip „Ogmina“, galėtų savo klientams žinutes siuntinėti neištaisiusi elementarių lietuvių kalbos klaidų. Dar labiau turėtų kelti nerimą faktas, kad „Ogminoje“ paskutinį kartą pirkau prieš penkerius metus. O kaip apie informacines technologijas šiek tiek besigaudantis žmogus susirūpinčiau, kodėl „Nokia 9300“ vadinamas tik mobiliuoju telefonu.

Tačiau puikiai suprantu, jog tai tik dar viena mobiliųjų nusikaltėlių apgaulė. Reikėtų būti visiškai atsietam nuo viešos informacijos, kurios pastarųjų metų sraute pilna pranešimų apie įvairius apgaulės būdus. „Jūsų giminaitis padarė rimtą avariją ir sužalojo mano žmoną“, „Čia skambina anūko draugas“, „Užsiregistruokite prieš atsiimdami prizą“ – tai tik keli neišsenkančios lietuvių nusikaltėlių išmonės pavyzdžiai.

Šioje situacijoje keisčiausia yra Lietuvos mobiliojo ryšio operatorių pozicija. Visi tyliai pripažįsta, kad bene geriausi išankstinio mokėjimo kortelių pardavimo rezultatai pasiekiami šalia įkalinimo įstaigų esančiuose platinimo taškuose. Gyvos legendos sklando apie „Lietuvos spaudos“ kioską, įsikūrusį šalia Lietuvos Respublikos Seimo. Nors šiuo atveju galima spėti, kad pardavimus didina ir Seimo narių noras kartais skambinti specialiųjų tarnybų nefiksuojamais numeriais, tačiau priežastis, ekspertų teigimu, kita – tai didžiulė Lukiškių tardymo izoliatoriaus rinka.

Ar mobiliojo ryšio operatoriai galėtų imtis priemonių prieš mobiliuosius nusikaltėlius? Įvertinant milžiniškas operatorių informacinių sistemų galimybes, nuolatines investicijas į CRM įrangą, tokios priemonės būtų itin paprastos. Pirma, išeinančių SMS žinučių blokavimas. Akivaizdu, kad sistemiškai ir reguliariai siunčiamos tokio pat turinio žinutės su sveikinimais laimėjus, pranešimus apie artimųjų sukeltas avarijas patenka į tokių kategoriją. Antra, atskirų telefono numerių blokavimas, kai veikiama pagal įprastą schemą „nepažįstamojo skambutis – perkama išankstinio mokėjimo kortelė – grįžtantis skambutis“. Ją turėtų papildyti įvairios loginės sekos (pavyzdžiui, fiksuojami tik 100 pirmųjų išankstinio mokėjimo kortelės skambučių, vertinami tik nakties metu daromi skambučiai ir pan.). Trečia, jungtinės operatorių pastangos. Kai kuri prevencinių priemonių taikymui svarbi skambučių ir abonentų įtartinumo informacija yra tik tinklo operatoriaus nuosavybė, todėl būtina sukurti sąlygas ja keistis.

Šios mintys – tai tik keletas „žalių“ idėjų, kilusių po gautos mobiliojo nusikaltėlio žinutės. Statistika ir detalus nusikaltėlių veiklos metodų tyrimas leistų sukurti išbaigtas prevencijos, o nukentėjusiųjų atvejais – nusikaltėlių paieškos, tolesnio neutralizavimo (pavyzdžiui, anuliuojant atitinkamą išankstinio mokėjimo kortelės papildymo numerį), žalos atlyginimo priemones. Tuo tarpu dabar galime nebent tyliai ignoruoti mobiliųjų nusikaltėlių veiksmus, o apimti nevilties – skųstis Kriminalinės policijos Nusikaltimų elektroninėje erdvėje tyrimo skyriui. Tačiau realūs pokyčiai galimi tik tada, kai realių veiksmų imsis mobiliojo ryšio operatoriai. Deja, jie kol kas mieliau atsiriekia dalį nusikaltėlių pelno…

Išspausdinta žurnale „Naujoji komunikacija“

Paskelbta www.elektronika.lt

5 Comments

  1. eraserx

    oi, asmeniškai gavau dvi tokias pat žinutes iš skirtingų numerių tą pačią dieną. juokinga buvo. aferiūgos… kas žiauriausia, tai kad daug žmonių to patiki. lietuviai jau tokie yra, kad mėgsta viską kas nemokama. ir pasimauna už šio kabliuko.

    menu, kai iš mano šeimos bandė išvilioti 6000lt, kad neva mano pusbrolis girtas sumušė tris kursiokus, jie reanimacijoj, nori tartis, tik pusbrolio tėvams nepraneti.

    liūdna…

  2. Emilis

    Matosi, kad tamsta, Liutaurai, esi ne programerius ir nesusidūręs su didelėmis sistemomis "iš antros pusės", tai ir postringauji sau apie tai kaip ir kas turėtų veikti.

    Operatoriams elementariai serverių pajėgumų gali neužtekti tokiems dalykams apie kokius tu kalbi, jau nekalbant apie tai kiek laiko užtruktų rimtos atpažinimo sistemos kūrimas (kurią žmonės vistiek rastų kaip apeit) ir kokį galvos skausmą sukeltų jos instaliavimas.

    Ir CRM čia išvis ne prie ko. Jau nekalbant apie genialų pasiūlymą fiksuoti mokėjimo kortelių pardavimą…

    Webloginė grafomanija yra labai smagu (ir pats tuo užsiimu). Bet nebūtina juk neturint patirties pradėti projektuoti programines sistemas ir procesus… ką?

    Pastaba: niekaip nesu susijęs su jokiais telekomunikacininkais 🙂

  3. liutauras

    Emiliui – šiek tiek programavimo teko ragauti, ne kartą ieškojau amžinojo ciklo pinklių ar bandžiau optimizuoti eilinį algoritmą. Tiesa, kad tinklo ar tarnybinių stočių priežiūroje nesu stiprus. Mano komentaro esmė – turim problemą, kurią galima būtų spręsti. Šiuo metu kuriama bendroji operatorių bazė būtent spręs panašaus sudėtingumo uždavinį. Jai pinigų turime, galime skirti, tačiau savo asmeninių interesų gynimui ne? Beje, naujausia ES duomenų saugojimo direktyva iš dalies irgi sprendžia panašaus pobūdžio problemą, nustatydama atitinkamus įpareigojimus operatoriams. CRM taipogi naudojau kaip sistemos, intensyviai vertinančios loginius telekomunikacijų įvykių ryšius, pavyzdį. Reziumuojant – jeigu galime sustabdyti nusikaltėlius, tačiau tai iš pradžių atrodo neįgyvendinima – ar turime sustoti?

  4. Anonimas

    o as kazkada gavau i du skirtingus numerius tokias zinutes.Kazkaip keista basidare.Tiesa gali buti, kad numeriai nedaug skyresi.Gal nusikalteliai paeiliui numeriais skambina.

  5. Jurgita

    man siandien paskambino is Nr. 860535661 ir pasake, kad Ogminoje laimejau 1000 Lt ir mob. telefona . Tik reikia perskambinti skambintojui ir jis pasakys, ka toliau daryti 🙂 Bet jau taip itikinamai snekejo, prisistate net (Darius Vaitkevicius, Ogminos operatorius). Su tokia sneka uzpudruot smegeneles vieni niekai. Tik skambintojas vis skubejo nutraukti pokalbi, matyt saskaitos gaila buvo :)) O kai ikyriai pradejau klausineti "loterijos" smulkmenu, tai gebiama p. Vaitkeviciu labai sunervinau ir pasakes man "panele, nenorit prizu – nereikia!" , numete rageli :)))

Leave a Reply to Emilis Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *